صفحه اصلی > راهنمای بازدید کنندگان > راهنمای غرفه های گروهی 

 

غرفه های گروهی

 

     
     

 

برنج- فراوانی و امنیت

در غرفه­ گروهی برنج، بازدیدکننده ها به محیطی وارد می شوند که تاثیر حضور در شالیزار را دارد. این فضای روستایی سبب می شود که بازدیدکننده، رنگ­ها و بوهای شالیزاری واقعی را تجربه کند. غرفه ی برنج به تدریج بازدیدکننده را با چگونگی رشد برنج و آبیاری شالی های جدید و حفاظت شالی ها با آب آشنا می کند.

برنج سازگار با بسیاری از محیط ها و گیاهی خوردنی است. از این رو است که بیش از 000 10 سال پیش، بشر شروع به پختن برنج در خانه ی خود کرد. بر طبق باوری، اولین برنج از دره های چین به سراسر جهان گسترش یافت و تا امروز همچنان غذای اصلی بسیاری ملیت هاست.

در غرفه ی برنج، بازدیدکننده سفری تاریخی می کند و با راه های نوآورانه ی کشت برنج در کشورهای مختلف آشنا می شوند.

 

ساختار غرفه
در این غرفه ی گروهی، بازدیدکننده وارد محیطی می شود که از طریق افکت کالیدوسکوپ یا شهر فرنگی ساخته شده از چندین آینه تا حد ممکن روستایی شده. بازدیدکننده وارد منطقه ای گیاه شناختی می شود که شامل انواع مختلف برنج در شالیزارها است. همچنین بازدیدکننده می تواند در این منطقه در بازی های تعاملی شرکت کند. در این بازی ها، از صفحه های نمایش تعبیه شده کنار تانک های آب، استفاده شده. این صفحه های نمایش، داستان ها، افسانه ها، اسطوره ها و اطلاعات آماری مربوط به برنج و کشت آن را برای بازدیدکننده روایت می کنند و در نتیجه برای بازدیدکننده به طور همزمان تجربه ای زیبایی شناختی و آموزشی است. همچنین مردم می توانند در کیوسک های بسیاری که در فضای عمومی قرار دارد، برنج واقعی را بچشند.

 

کشورهای شرکت ­کننده در غرفه ی گروهی برنج:

بنگلادش

 کامبوج

 جمهوری دموکراتیک خلق لائوس

 میانمار

 سیرالئون

       
       
     

 

 

کاکائو و شکلات: غذای خدایان

با ورود به غرفه ی گروهی کاکائو و شکلات، بازدیدکننده حس می­کند قدم به جنگل گذاشته, این غرفه بر اساس مفهوم بازسازی محیط رشد درختان کاکائو در کشتزارهای استوایی و نیمه استوایی ساخته شده. بخش­های خارجی ساختمان های غرفه های گروهی از مواد بسیار سبکی ساخته شده که رو به سایبانی داخلی باز می شوند. این طرح, نماد نیاز به حفاظت از محصولی ارزشمند و خوشبو چون کاکائو است.

غرفه ی گروهی کاکائو و شکلات شامل تعداد زیادی تیرک در اندازه­های مختلف است که نشان­دهنده ی گونه­های بزرگ و متنوع درختانی است که در زیر آن درختان کاکائو رشد می کنند. هوای این غرفه, مانند جنگل واقعی, سنگین و گرم  است و آفتاب از میان شاخه ها و برگ های درختان به غرفه ها نفوذ می کند.

 

ساختار غرفه

پیشاکلمبی ها1 میلیون ها سال کاکائو کاشته بودند و کاکائو نقشی اساسی در تغذیه و فرهنگ مایا و آزتک داشت. آزتک ها استفاده های مختلفی از کاکائو می کرده ­اند و عنصر اصلی خوراک های آنها بوده. یک استفاده ی معروف کاکائو، ترکیب با ترکیبات دیگر و تبدیل آن به نوشیدنی تلخی به نام شکلاتی و استفاده دیگر آن، ترکیب فلفل با کاکائو بوده. با توجه به مصرف کاکائو در غذا و نوشیدنی، طولی نکشید که سمبل انرژی, حاصلخیزی و زندگی شد.

 

 

کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی کاکائو:

 

کامرون

کوبا

گابن

غنا

ساحل عاج

جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرینسیپ


1.       عبارت پیشاکلمبی به دوران پیشاز کشف قاره آمریکا به دست کریستف کلمب اشاره دارد.

 

       
       
     
       

غرفه ی گروهی میوه ها و حبوبات

 

شامل گیاهان میوه دار در اندازه های مختلف است که رایحه ای خوش می پراکنند و بازدیدکنندگان را با افسانه ها, تاریخ و مبدأ خود آشنا می کنند. بازدیدکننده ها می توانند به راحتی در مسیرهایی که کشورهای مختلف را از هم جدا می کنند حرکت و میوه های هر کشور را مشاهده کنند. به دلیل استفاده از گیاهان واقعی و افکت های نور و سایه، بازدیدکننده ها حس می کنند در محیط جنگلی زیر کشت قدم می زنند.

 

ساختار غرفه

این غرفه شامل بخش هایی است که در آن انواع میوه کاشته شده. بازدیدکننده می تواند در  اطراف میدان مرکزی اصلی غرفه, قدم بزند و از رنگ ها و عطرهای انواع میوه و حبوبات لذت ببرد.

بالای میدان, سایبانی سقف دار و چوبی، کل فضا را پوشانده و غرفه ها را به هم متصل می کند. در اطراف خروجی, بازدیدکننده ها می توانند در بازار قدم بزنند و در صورت تمایل میوه های خوش طعم و حبوبات نمایشی را بخرند. این بازار, غرفه را به غرفه ی گروهی ادویه ها متصل و به عنوان راهی طبیعی میان دو غرفه ی گروهی عمل می کند.

 

موادی حیاتی برای رژیم غذایی ما

میوه و حبوبات قرن ها مصرف می شده اند و در نتیجه سمبل اسطوره, افسانه و سنت در بسیاری فرهنگ های دنیا هستند. داستان کشت میوه در منطقه ی مدیترانه آغاز شد از آنجا که این منطقه دارای بهترین آب و هوا برای رشد و کشت میوه است. مصری ها، یونانی ها و رومی ها آگاه از تنوع میوه بودند. هرچند، تنها از دوره ی قرون وسطا، کشت میوه توسعه یافت و مهاجران شروع به آوردن میوه و حبوبات به قاره ی آمریکا کردند و موجب کشت میوه و رشد سریع تجارت این میوه ها شدند.

 

جدا از سویا و لوبیا که در آسیای مرکزی و جنوبی و آمریکای مرکزی یافت می­شد، بیشتر حبوبات در حوزه ی رودی دجله و فرات و مناطق مدیترانه یافت می شدند، باز هم به خاطر آب و هوای مناسب کشت این گیاهان. حبوبات بخش مهم زنجیره ی غذایی هستند و به خاطر ویتامین و مواد معدنی خود به عنوان جایگزینی برای غلات در سیستم گردشی کشاورزی استفاده می شوند و به جلوگیری از فروسایی زمین کمک می کنند. حبوبات به خاطر محتوای کالری زای بالای خود, نقشی حیاتی در کاهش فقر در جوامع کشاورزی و به طور کل در ارتقای سلامت و تغذیه در جهان بازی می کنند.

 

کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی میوه ها و حبوبات

 

بنین

جمهوری دموکراتیک کنگو

گینه ی استوایی

گامبیا

گینه

قرقیزستان

ازبکستان

زامبیا

       
       
     
       

 ادویه­ جات: دنیای ادویه جات

 

مسیر ادویه را در قاره ­ها، زمین و دریا دنبال کنید. عطرشان را استشمام کنید. از آنها به عنوان ترکیبات غذا, داروهای پزشکی یا لوازم آرایش استفاده کنید.

فضای نمایشگاه دارای نقشه های جغرافیایی است که راهنمای کاشفان دور دنیا در کشف ادویه ها بوده و حاکی از سفری است به فرهنگ های مختلف و با سکانس منطقه های حسی شامل نوشیدنی ها و مزه ها، تجهیزات و رویدادها، آغاز می­شود. در سراسر جهان، بخش های بسیاری وجود دارد که در آنها ادویه, کشت, آماده و به طور مرتب استفاده می شود. از ادویه جات در دارو، در آیین های اجتماعی فرهنگی و گاهی در کنار جادو استفاده می ­شود. سفر نمایشگاه به بازدیدکنندگان تمام ادویه های نشأت گرفته از کشورهای عضو این غرفه ی گروهی را نشان می دهد.

 

جاده ادویه

ادویه ها و گیاهان معطر همیشه الهام بخش سفرهای طولانی بوده و امپراطورها، شاهان, اشراف­زاده ها و تاجران، ادویه را تبدیل به تجملی ترین کالای جاده های تجاری باستانی کرده اند.

در ده سال گذشته، تولید ادویه ی سالانه 3/4% رشد داشته و از طرفی تجارت ادویه, هر سال, به طور متوسط، 8/5% افزایش داشته. این اتفاق, به سبب افزایش رو به رشد تقاضا، گرایش به غذای سالم, افزایش حقوق و جهانی سازی بوده است.

 

کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی ادویه جات

افغانستان

برونئی دارالسلام

جمهوری متحد تانزانیا

جمهوری وانواتو 

       
       
     
       

قهوه: موتور ایده ها

 

غرفه ی گروهی قهوه الهام­ گرفته از کشت وسیع قهوه در حاشیه­ های جنگل های استوایی آفریقا و آمریکای مرکزی است. معماری غرفه یادآور شاخه های بلند درختان مرتفعی است که در زیر آن گیاهان قهوه می رویند. غرفه ­ها سمبل این تنه های درخت هستند.

مشخصه ی غرفه ی گروهی قهوه، رنگ های گرم و طبیعی است که با شدت و ضعف نوری که به تدریج از سقف می­آید، تغییر می کند و این توهم را در بازدیدکننده ایجاد می کند که در جنگلی واقعی است.

 

این غرفه که با همکاری سازمان بین­ المللی قهوه ایجاد شده، از گذشته، حال و آینده ی قهوه در سه بخش می گوید: قهوه و سفرش از دانه تا فنجان؛ خلاقیت، هنر و فرهنگ برآمده از نوشیدن فنجانی قهوه؛ و داستان ها و سنت های کشورهای کشاورزان و مصرف­ کننده های قهوه.

 

ساختار غرفه

در غرفه­ ی گروهی قهوه, بازدیدکننده از راهی عبور می کند: از زمین کشت قهوه به قنجان قهوه می رسد و این مسیر شامل پنج ایستگاه اصلی است: گلخانه, حمل و نقل, بار و فضای جلسه. این مسیر از بیرون غرفه در فضایی سبز آغاز می­شود، با گیاهان قهوه آراسته می شود. در ضمن بیرون غرفه صحنه ای است برای نمایشگاه فوق العاده ی عکس های سباستیائو سولگادو.


در بخش نوشیدنی ها، بازدیدکننده ها از قهوه ی معطر و خوش­ طعم لذت می برند. در بخش رویدادها، جلسه ها و نمایش های مختلف اجرا می شود. بین بخش کافه و رویدادها، بازار است که بازدیدکننده ها با رفتن به آن می توانند از کشورهای مختلف قهوه بخرند.

 

کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی قهوه

بروندی

کاستاریکا

السالوادور

اتیوپی

گواتمالا

کنیا

روآندا

اوگاندا

یمن

     
       
     
       
غلات و ریشه های خوراکی: محصولات قدیمی و جدید
گرچه غلات و ریشه های خوراکی معروف ترین و عادی ترین محصولات در سراسر جهان هستند، اما کمتر کسی از زنجیره ی تولید بلند مدت آن آگاه است. از این رو در پس مفهوم این غرفه، تلاش می شود که بازدیدکننده را با این حقیقت آشنا کرد. در این مکان، مردم از طریق رنگ ها، بافت ها و عطرها به کشت غلات و ریشه های خوراکی بازمی گردند. سفری است که همچو رودی از میان غرفه های کشورهای مختلف می گذرد و سرانجام به فضای وسیع سایبان داری منتهی می شود که محل برگزاری رویدادها و پذیرایی با نوشیدنی است.

ساختار غرفه

بازدیدکننده ها می توانند در فضای میان غرفه ها حرکت کنند و با نمونه های مختلف کشت زمین آشنا شوند. سایبان این پروژه ی معماری، شکل و فرم شومینه ای بزرگ را دارد و در این فضا، رویدادها و غذاهای مربوط به موضوع سرو می شود.

کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی غلات و ریشه های خوراکی

بولیوی
کنگو
هائیتی
موزامبیک
توگو
زیمباوه

     

 

 

     
     
       

جزیره ها، دریا و غذا
یکی از ویژگی های اصلی طبیعت، تغذیه کردن، درگیر کردن و برانگیختن روح است. مفهوم غرفه ی گروهی جزیره ها، دریا و غذا بر اساس این ویژگی عادی در طبیعت است که با صداها، رنگ ها و عطرهای خود «روح را تغذیه می کند». صدای آب جاری، قرچ قرچ سنگریزه ها و تق تق چوب، حس هارمونی سرزمین های این غرفه را به بازدیدکننده القا می کند.


ساختار غرفه

کشورهای داخل این غرفه ی گروهی زیر سایبان بامبویی بلندی گرد آمده اند که دو غرفه را به هم متصل می کند. در نتیجه، محیطی بی نظیر از رنگ و فضا ایجاد می شود. دیوارهای این غرفه، اشعار نویسندگان مشهوری چون هومر، کونراد، کریستف کلمب، داروین و ملویل، را به نمایش می گذارد، اشعاری که یادآور سفرهای رفته به دریاها و صحراها است.
بازدیدکننده با رفتن به سمت خروجی غرفه می تواند وارد فضای نمایش تصویرهای زیر آب شود. با دیدن این تصاویر حس می کنید به راستی در زیر آب هستید. این فرصتی است برای تجربه ی تنوع زیستی جادویی و جذابی که ویژگی این جزایر و دریاهای پیرامون آنهاست.


محافظت از اکوسیستم

جزایر اقیانوس آرام، اقیانوس هند غربی و جزایر منطقه ی کارائیب، همه کوچک، متنوع و فاصله زیادی از هم دارند و در نتیجه هر کدام فرهنگ، اقتصاد و درجه ی توسعه ی خاص خود را دارند. گرچه این جزایر همه بی همتا هستند، اما مانند همه ی کشورهای دنیا درگیر چالش های جهانی هستند. افزایش سیل ساحلی، افزایش نمک داخل خاک و تغییر درجه ی بارندگی، منجر به آلودگی و کاهش شدید تولید در منطقه های زیر کشت می شود. این مشکلات تاثیر عمیقی نیز بر صنایع جزایر و ماهیگیری دارند که سلامت تغذیه ی این مناطق را دچار خطری بزرگ می کند.


کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی جزیره ها، دریا و غذا
باربادوس
بلیز
کیپ ورد
سازمان جامعه کارائیب
کوموروس
دومینیکن
گرانادا
گینه بیسائو
گویان
ماداگاسکار
مالدیو
سنت لوسیا
سنت وینسنت و گرنادین‌ها
سورین

     
       
     
       

جزیره ها، دریا و غذا

یکی از ویژگی های اصلی طبیعت، تغذیه کردن، درگیر کردن و برانگیختن روح است. مفهوم غرفه ی گروهی جزیره ها، دریا و غذا بر اساس این ویژگی عادی در طبیعت است که با صداها، رنگ ها و عطرهای خود «روح را تغذیه می کند». صدای آب جاری، قرچ قرچ سنگریزه ها و تق تق چوب، حس هارمونی سرزمین های این غرفه را به بازدیدکننده القا می کند.

ساختار غرفه
کشورهای داخل این غرفه ی گروهی زیر سایبان بامبویی بلندی گرد آمده اند که دو غرفه را به هم متصل می کند. در نتیجه، محیطی بی نظیر از رنگ و فضا ایجاد می شود. دیوارهای این غرفه، اشعار نویسندگان مشهوری چون هومر، کونراد، کریستف کلمب، داروین و ملویل، را به نمایش می گذارد، اشعاری که یادآور سفرهای رفته به دریاها و صحراها است.

بازدیدکننده با رفتن به سمت خروجی غرفه می تواند وارد فضای نمایش تصویرهای زیر آب شود. با دیدن این تصاویر حس می کنید به راستی در زیر آب هستید. این فرصتی است برای تجربه ی تنوع زیستی جادویی و جذابی که ویژگی این جزایر و دریاهای پیرامون آنهاست.

محافظت از اکوسیستم
جزایر اقیانوس آرام، اقیانوس هند غربی و جزایر منطقه ی کارائیب، همه کوچک، متنوع و فاصله زیادی از هم دارند و در نتیجه هر کدام فرهنگ، اقتصاد و درجه ی توسعه ی خاص خود را دارند. گرچه این جزایر همه بی همتا هستند، اما مانند همه ی کشورهای دنیا درگیر چالش های جهانی هستند. افزایش سیل ساحلی، افزایش نمک داخل خاک و تغییر درجه ی بارندگی، منجر به آلودگی و کاهش شدید تولید در منطقه های زیر کشت می شود. این مشکلات تاثیر عمیقی نیز بر صنایع جزایر و ماهیگیری دارند که سلامت تغذیه ی این مناطق را دچار خطری بزرگ می کند.


کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی جزیره ها، دریا و غذا

باربادوس
بلیز
کیپ ورد
جامعه ی کارائیب
کوموروس
دومینیکن
گرانادا
گینه بیسائو
گویان
ماداگاسکار
مالدیو
سنت لوسیا
سنت وینسنت و گرنادین‌ها
سورین

     
       
     
       

غرفه ی گروهی مناطق کم باران
کشاورزی و تغذیه در مناطق کم باران


طوفان های شن صحرا، الهام بخش طرح این غرفه است که نشان دهنده ی محیط خشک و سکونت ناپذیری است که دربخش های مختلف جهان وجود دارد. باوجود خشن بودن این محیط ها، همچنان زندگی و منابع زیستی در آن ها یافته می شود.

فضای این غرفه که بر اساس موضوع طوفان شن است، با استفاده از نی هایی آویخته از سقف ساخته شده، و ازسویی غرفه ها همچون صخره هایی ایستاده در طوفان شن به چشم می آیند.


ساختار غرفه

با ورود به غرفه، بازدیدکننده با چشمه ی آبی روبرو می شود که در منطقه ی عمومی وجود دارد و تاثیر واحه ای طبیعی در چشم اندازی کم باران دارد. همچنین در این فضا، به کمک برنامه های نمایشی، به بازدیدکننده اطلاعاتی در خصوص مشکلات و منابع خاص این گونه مناطق داده می شود.

بازدیدکننده با خروج از این غرفه، می تواند بعضی از میوه ها و محصولات خاص مناطق کم باران را خریداری کند.


کشورهای شرکت کننده در غرفه ی گروهی مناطق کم باران

جیبوتی
اریتره
موریتانی
مالی
فلسطین
سنگال
سنگال
سومالی
اردن