صفحه اصلی > پاویون ایران > پیش درآمد 

   
     

پيش‌درآمد


نمایشگاه اکسپو 2015 میلان با موضوع «تغذیه زمین و انرژی برای حیات» فرصتی مغتنم برای تمام کشورهای دنیا به‌شمار می‌آيد که سنت و نوآوری‌های خود درباره تغذیه مردم خود و راهکارهای سنتی و مدرن حفاظت از زمین و رسیدگی به آن را با یکدیگر به اشتراک گذارده و از تجارب هم بهره ببرند. در این میان ایران یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری و کشوری که به لحاظ اقلیمی، چهارفصل به‌شمار می‌آيد و براي همين تنوع فرهنگی و غذایی چشم‌گیری كه دارد، وظیفه سنگینی در انتقال دانش گذشتگان خود به جهانیان دارد. از سوی دیگر با توجه به تبلیغات نامناسب علیه ایران، این نمایشگاه امکانی است که تصویر ایران کنونی به شکل درست آن در زمینه فرهنگ تغذیه عموم مردم ایران، بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز در صنعت کشاورزی و فناوری‌های مرتبط با صنعت تغذیه به نمایش گذاشته شود، تا در این محل، افزون بر بازشناسی این مرزوبوم به مخاطب و جذب او به‌عنوان گردشگر، امکان ارتباط با بازارهای جهانی کشاورزی و غذا نیز برای کشور ایران به بار آید.


از آن‌جا که طرح ساختمان غرفه ایران باز و در تعامل مستقیم با محیط پيرامونش طراحی شده و همچنین درون آن از خیابان جهانی ديده مي‌شود، طراحی داخلی غرفه ایران به لحاظ مفهومی، سناریو و شکل ظاهری نقشی بسیار تعیین کننده در جذب مخاطب، القای پیام و بازشناسی ایران به بازدیدکنندگان دارد.


در اين پروژه، طرح داخلی در سازگاري با طرح خارجی بایست پاسخگوی دو نوع بازدیدکننده باشد؛ آن‌قدر هوشمندانه باشد که برای رهگذرانی که فرصت بازدید از غرفه را ندارند در فاصله زمانی کوتاهی بار محتوایی کلی غرفه را منتقل نماید و برای بازدیدکننده‌ای که غرفه ایران را برای بازدید برمي‌گزيند، جذاب، خیال‌انگیز، پرمفهوم و ماندگار در ذهن باشد.


براي رسيدن به اهداف بالا، مطالعات جامعی پیش از انجام طراحی داخلی انجام شده‌است که در اين گزارش آمده است. در تعیین مسیر مطالعات طراحی داخلی غرفه ایران، گروه‌های مطالعاتی گوناگوني مانند کمیته‌های فرهنگ و هنر، کشاورزی و گردشگری با این مشاور هم‌افزایی داشته‌اند و مطالعات حاضر دستاورد جمع‌بندی مشاور از مطالعات مشاور و نتایج نشست‌هاي برگزار شده است.
بخش نخست گزارش حاضر به تعریف رویکردهای طرح داخلی اختصاص دارد و براي تعیین آن اهداف اکسپو 2015 میلان، مبانی نظری طراحی معماری غرفه ایران و مبانی نظری و چگونگی ارايه محتوای فکری ديگر پاویونها در اکسپو 2015 میلان بررسی شده است. بخش دوم به تعریف معرفی سناریو فضایی اختصاص دارد و برپايه آن دو نوع عالم واقع و خیال برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر غرفه روی مخاطب برای او به تصویر کشیده خواهد شد و سرزمین ایران و ویژگی‌هایش را برای مخاطب عرضه می‌دارد. بخش سوم گزارش به تمهیدات و ابزارهایی که می‌توانند این سناریو را برای عموم به نمایش درآورند پرداخته و آن‌ را معرفی می‌کند؛ سناریوی عالم واقع با پوشش گیاهی کف، ویترین‌های نمایش محصولات و مواد خوراکی ایرانی به تصویر کشیده شده و سناریوی عالم خیال از طریق آیینه‌های سقفی و تصویر مجازی اعجاب انگیز به نمايش درمی‌آید. پس از تعریف سناریو و ابزارهای نمایش آن، بخش چهارم به معرفی طرح از نگاه بازدیدکننده می‌پردازد و آن‌چه او در سکانس‌های گوناگون در گذر از درون غرفه ایران درک می‌کند، بیان می‌نماید.